Khamis, 3 November 2011

Kisah Benar modal bisnes RM23 ribu

Salam, lama betul tidak berblog. Bermacam cerita terjadi kepada saya. InsyaAllah di lain masa akan saya blogkan. Kali ini kisah benar yang terjadi kepada saya 2 tahun lalu. Kisah seorang rakan ofis yang baru tukar kereta Toyota wish. Saya tanya direct kat dia. “Loaded kau sekarang bonus takde, naik pangkat takde, tetiba je beli wish. Rumah baru pun hebat” terus terang saya memuji.
“aku sekarang dah senang sikit berkat buat MLM hai-o, kau pun boleh join, senang je. Invest RM23 ribu je. Bukan duit kau pun, duit bank aje. Kitarang tolong pusingkan”
“Banyak tu, setahu aku masuk MLM paling kuat 300-400 RM je”

“itu cara kuno, kucing berjanggut pun kau takkan kaya. Dengan RM23 ribu kau beli pangkat. Maknanya, kau jadi downline aku, lepas tu downline kau adalah kau juga. Bertingkat-tingkat. Lepas tu kau perlu cari 3-4 orang kawan kau yang sanggup jadi downline kau. Invest RM23 ribu jugak. Barulah kau cepat jadi kaya. Kau tak usah takut, kita bukan system pyramid. RM23 ribu untuk kau beli 10 penapis air atau 10 pakaian dalam wanita. Produk tu kau jual, kau dapat balik duit kau RM23 ribu. Lepas tu mana-mana downline masuk, kau dah dapat duit upline setiap bulan.”

Saya terdiam. Tanpa banyak soal, temujanji diatur. Tidak cukup kena tarbiyah di opis 2-3 jam, kat rumah saya geng MLM ni datang. Akhirnya saya surrender. Borang pinjaman peribadi cuma tunggu saya tenyeh signature aje. Segala butiran dah ada orang dalam bank yang akan isikan dan uruskan. At last saya minta tempoh 3 hari untuk saya berfikir. Ada 3 perkara. Pertama, maklumat yang saya dapat tentang aktiviti MLM sykt Hai-o ni saya tak tahu. Kedua, invest RM23 ribu tu banyak . siap kena buat personal loan 10 tahun lagi. Kalau suksess oklah, tapi kalau gagal camna? Ketiga , mampukah saya buat MLM?

Saya Tanya 5-6 orang . ada yang pro dan ada yang negative. Malam hari yang ketiga, saya tersimpuh disejadah selesai solat isya’. Memohon kepada Allah agar diberikan petunjuk. Malam itu saya benar-benar buntu. Segala pujuk rayu kawan opis tadi terngiang-ngiang di kepala. Dalam keadaan mamai dan mengantuk, saya tiba-tiba terfikir, apa kata saya google kat internet. Saya nak cari pula komen dan pendapat orang ramai yang pernah masuk hai-o. Dari jam 9 malam, akhirnya hingga jam 4 pagi baru saya habis menggoogle. Ya, Allah. Syukur. Saya temui kebenarannya.
Esoknya, pagi-pagi lagi saya pulangkan semula borang permohonan personal loan tu kepada kawan ofis tersebut. Dia tanya kenapa saya tak jadi join? Saya jawab mudah aje. Saya nak cari rejeki yang berkat. Saya takde RM23 cash untuk buat modal. Dan saya tak sanggup nak buat personal loan. Dan saya juga takde kawan yang kaya raya yang ada RM23 ribu untuk labor dalam hai-o. dan saya terus blah. Kawan saya tu, seminggu tak cakap ngan saya. But who cares? After that dia ngan saya masih lagi berkawan sebab satu opis tetapi tidak lagi bersahabat.

Bagi saya secara jujurnya, ingin mengajak rakan-rakan sekalian. Kita tolak apa jua bentuk MLM. Janganlah terlibat lagi dengan aktiviti yang saya rasa sangat merugikan. Ada banyak sebab mengapa saya katakan MLM itu sebenarnya adalah satu bentuk scam dan penipuan.

1. 90% produk MLM adalah tidak berkualiti, merbahaya, penuh penipuan dan ada juga tidak diluluskan oleh pihak berkuasa. Ada yang akan kata syarikat MLM ada testimony. Itus emua boleh buat. Cuba fikirlah kalau betullah produk tu berkualiti, dah tentu pakar-pakar professional dalam sesuatu bidang akan berebut order stok daripada syarikat MLM tu. Contohnya pakaian dalam wanita ada infrared? Biar betul? Mana kajian saintifik dan ilmiah? Setakat testimony pengguna terdahulu tak main. Kalau betul baik sangat dah lama hospital pakar swasta beli berguni-guni untuk patient diarang. Tak payah tunjuk product tu kat doctor, tunjukkan kat amah cleaner hospital pun diorang dah gelak.

2. Syarikat MLM nak kongsi keuntungan dengan pengguna. Tak perlu guna basicbisnes dan marketing konsep. Tak perlu kedai outlet, warehouse, dealer dan retailer. Semua tu cut out. Terus dari kilang kepada pengguna. So untung tu ahli MLM sebat? Itulah fakta paling lawak. Kalau betul macam tu berniaga boleh untung, lebih baik syarikat Nestle terus jual dari kilang kepada rakyat. Come onlah, kalau betullah produk tu bagus dan boleh untung banyak, buat apa nak kongsi dengan orang lain. Yang kongsi untung adalah 5 level upline dengan taukeh MLM je. Paling haru ialah harga produk MLM sebenarnya adalah 10 kali ganda lebih mahal dengan harga produk yang jauh lebih baik yang terdapat di pasaran.

3. Walau apapun, sebab utama saya tolak MLM ialah kerana sumber rejekinya yang saya rasa tiada barakah. Saya tidak kata haram kerana saya tiada kelayakan agama untuk membuat dalil berhubung MLM. Cukup ramai dah ustaz dan pakar ekonomi muamalah syariah yang telah komen berhubung isu ini dan kesimpulannya adalah harus. OK saya terima. Tetapi kemashalatan umat itu luas. Pekerjaan dan rezeki yang diterima daripada aktiviti MLM adalah harus bagi pendapat ulamak Malaysia. Tetapi soalan yang ingin lontarkan ialah dimana barakahnya kepada umat islam dan rakyat Malaysia. Terlalu banyak kajian, kes dan perkara yang membabitkan MLM dibayangi sebagai penipuan. Lagipun, rezeki MLM ini lebih kurang sama je dengan kerja broker-broker diluar sana yang ingin mencari untung atas angin. Percayalah duit yang kita dapat dari untung atas angin tak kemana pun perginya dan tak barakah. Wang keuntungan itu akan hangus begitu sahaja dan tidak akan dapat digunakan untuk membeli asset dan dibelanjakan untuk kebajikan manusia lain.

4. Setahu saya di dunia dan di Malaysia, tidak ada orang yang baik hati dan jujur kepada semua makhluk menjadikan MLM sebagai profesyen sepanjang hayat kecuali manusia itu adalah penipu dan scammer. Cuba beritahu saya seorang manusia yang baik hati dan jujur memberitahu yang dia lepas SPM sehingga pencen umur 55 tahun mencari rejeki dengan MLM. Fikirlah sendiri kenapa ya? Satu lagi saya masih mencari-cari diantara 25 orang Rasul dan Nabi yang diutuskan Allah swt yang pernah menjadi ahli MLM dan broker yang suka ambil untung atas angin.
5. Akhirnya system MLM itu sendiri dicipta oleh bangsa Yahudi yang mana diketahui 99.99% ahli sesebuah MLM akan gagal. So kalau dah gagl buat apa nak join lagi? Ingatlah dalam MLM wang ringgit setiap ahli yang datang datang dari 3 sumber iaitu jualan produk, komisen kerja downline dan bonus tajaan. Semua itu adalah system pyramid dan haram disisi undang-undang negara dan agama. Masih nak join jugak? Itu belum lagi kalau saya ceritakan tentang hukum graf kumulatif pengguna MLM yang akhirnya akan crash dan tepu pasaran.

Akhirnya, saya ingin satu pepatah lama, kalau kita tidak ingin hilang kawan, jangan pinjam duit dan pinjamkan dia duit. Tapi saya seronok nak tambah lagi iaitu jangan ajak kawan kita join MLM, kesudahan kita akan hilang semua kawan kita.

Kesimpulan saya semua MLM adalah Scam. Fullstop. Kalau terasa nak tambah pendapatan, lebih baik kita buat kita buat bisness atau mengambil upah. Kita buat bisness yang betul. Takde short cut untuk jadi kaya dan tamak. Mula-mula belajar dan cari ilmu tentang sesuatu bidang bisness atau kerja yang ingin kita ceburi. Contohnya kita belajar ilmu teknikal sesuatu benda, ilmu pasaran dan ilmu kewangannya, kumpul dan keluarkan modal serta mulakan bisness. Kalau nak cari duit lebih dengan ambil upah berhubung sesuatu perkara, teruskan tapi sebaiknya jangan ambil untung atas angin. Jika kita tahu ada pembeli yang inginkan sesuatu produk, jangan terus ambil duitnya dan beli daripada penjual yang kita kenali. Kita tidak berbuat apa-apa pun. Kita cuma jadi beroker dan ambil untung atas angin. Kita keluarkan duit kita dahulu dan beli keseluruhan produk yang diingi dan jual kepada pembeli yang sudah menunggu. Namun adalah lebih baik lagi bila kita sendiri mengusahakan dan membina sesuatu. Sebab itulah dipanggil usahawan. Kita keluarkan modal, kita tukarkan sesuatu bahan mentah kepada barang siap dan kita buat marketing dan menjual. Percayalah, ia penuh dengan barakah, keuntungan dan kepuasan diri.

2 Ulasan:

Blogger sitinoor berkata...

sangat setuju...

4 November 2011 pada 2:25 PTG

 
Blogger Naim Jr berkata...

Saya tidak setuju dengan anda. Saya pun sebenarnya pernah beranggapan MLM adalah penipuan. Tetapi, masih ada lagi MLM yang bertepatan syarak pelan pemasarannya. Contohnya, Stormreader. Stormreader mendapat perkhidmatan Ustaz Zaharudin sendiri. Lagi satu, Score A. MLM ini juga mendapat pengiktirafan daripada Ustaz engku ahmad fadzil, bekas penasihat Bank Muamalat dan Ustaz dari UIA major syariah. Tandatangan MOU dengan Kementerian Pelajaran Lagi.

Saya faham perasaan anda. betapa gilanya kena keluarkan 23ribu sebagai modal. PELIK! Produk yang sama dan perlu bersaing dengan produk2 yang sedia ada di pasaran.

Tapi Score A berbeza sebabnya produk memang satu-satunya ada di malaysia. September nanti masuk pula ke pasaran Indonesia.

16 Februari 2012 pada 10:17 PTG

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama