Isnin, 12 Mac 2012

Bayarlah Hutang Anda.....

Jun 2006


Penat bekerja, saya dikejutkan dengan panggilan hp dari bonda tercinta. Katanya ada surat lawyer sampai kerumah. Saya disaman oleh partner lawyer sebuah agensi perbadanan bumiputra kerana berhutang. Berhutang? sape yang saya hutang? Seingat saya, saya hanya ada hutang kereta jepung yang setiap bulan saya bayar dan hutang rumah yang dah dipotong dari gaji. Hutang lain, mungkin dengan anak-anak le, sebab sampai sekarang saya tak terbelikan lagi barang permainan PS3 yang saya janjikan dulu..
Setelah diselidik, akhirnya saya ketahuin yang ianya adalah hutang pinjaman komputer berjumlah hampir RM6 ribu seorang kawan yang saya jamin ketika belajar dulu. Gila saya dibuatnya..itu hutang 12 tahun dulu ! (1994). Kenapa pula kawan saya ni tak bayar hutang beli komputernya? Bukankah dia dari keluarga yang berada dan dihormati di Pantai Timur Malaysia dan khabar terkini yang saya pernah dengar ialah beliau menjawat jawatan tinggi. Muka mamat hensem ni pulak pernah keluar kat telibesen dan qoran harian. Sebelum saya dijadikan kambing hitam, dengan sedaya upaya saya cuba mengesan mamat hensem ni tapi tak jumpa. Hanya sebulan kemudian, melalui seorang kawan saya mendapat maklumat mengenai isterinya. Tanpa segan silu saya beranikan diri menghubungi isteri jelita mamat hensem ni dan menceritakan masalah saya. Beliau akur dan berjanji akan menasihati suaminya. Syukur, hilang pening saya.
Julai 2008.

Ketika pulang bercuti ke rumah bonda, saya terima lagi notis terkini daripada partner lawyer berkenaan. Hutang komputer tersebut masih belum dijelaskan. Tindakan lanjut ialah ke mahkamah. Sekali lagi saya menelefon isteri jelita mamat hensem berkenaan. Terkejut beliau. Katanya suaminya sudah berjanji dulu untuk menyelesaikan hutang berkenaan.

Saya cakap very the simple. Tolonglah bayarkan hutang suami anada dan jangan menyusahkan saya.
Mei 2010.

Surat amaran bertanda merah diterima lagi dari pejabat lawyer berkenaan. Kes sudah didaftarkan di mahkamah dan saya sebagai penjamin akan turut sama di saman. Apalah nasib saya. Orang lain yang sedang makan kek, saya yang kena jilat pinggan.

Setelah 3 hari bersusah payah menggoogle dan bertanyakan kawan-kawan lama perihal mamat hensem ni. Akhirnya saya mendapat no telefon opisnya. Siap ada PA suara seksi sekali yang menjawab panggilan telefon saya. Kalau kerja dah ada PA, maknanya jawatannya tentulah hebat dan terbilang. Gajinya tentulah mencecah lima ke enam angka.

Saya akhirnya dapat juga bercakap dengan mamat hensem tersebut. Mula-mula buat tak ingat nama saya. Lepas seminit barulah nak buat-buat kenal. Biasalah orang dah kenyang makan kek mana nak ingat orang kena jilat pinggan kek dia. Saya sound slow aje;

“Bro, hutang komputer haritu bayarlah bro, dah 17 tahun. Banyak kali saya dah dapat surat lawyer”

“Sorrylah, for sure bulan ni juga, saya settlekan…saya-betul-betul terlupa…”biasalah jawapan seorang Executive Director yang selalu sibuk terbang luar negeri.

Jan 2012.

Ketika pulang ke rumah bonda, saya terima lagi surat kaler putih dari pejabat lawyer berkenaan yang berbunyai sebutan kes tuan adalah pada tarikh sekian….sekian….encik dikehendaki menghubungi En xxxx untuk tujuan memudahkan urusan mahkamah. Ini memang sudah kes gila….ini dah bukan cerita orang makan kek saya yang jilat pinggan, ini dah kes orang lain berak tengah rumah, saya yang kena basuh….
Apa ikhtiar saya? Mungkin ini ujian Allah kepada saya. Saya tarik nafas dalam-dalam. Istigfar dan bertenang. Try to control my anger. Saya lekas ambil wuduk dan dirikan solat sunat. Mohon keampunan atas dosa yang saya tidak sedari. Saya juga memohon agar Allah berikan hidayah untuk menyelesaikan masalah saya.
Kemudian datanglah ilham agar saya terus menghubungi pegawai di Jabatan Kredit agensi bumiputra berkenaan. Saya terus menelefon pegawai kawalan kredit terbabit dan terus menceritakan masalah saya. Saya juga terus memberikan semua butiran mengenai mamat hensem tersebut. Alamat dan no telefon pejabatnya. Menurut pegawai berkenaan, semua surat yang dihantar kepada mamat hensem tersebut dipulangkan dan beliau tidak dapat dikesan. Mamat hensem tu pulak dah lama melupakan hutang komputernya.
Sejak dari itu, saya tidak lagi terima surat dari pejabat lawyer berkenaan. Saya doakan moga-moga mamat hensem tu insap. Bayarlah hutang sendiri. Jangan susahkan mana-mana pihak yang telah memberi anda pinjaman dan juga orang lain yang bersetuju menolong anda menjadi penjamin.
Bagaimana nanti jika mamat hensem tu tak bayar jugak dan saya pun kena saman kat mahkamah…senang aje….saya ingat lepas ni saya nak iklankan kat fesbuk aje muka mamat hensem yang suka terberak ditengah rumah tu…..busuk dan meloyakan kepada orang lain!

Cuma pesan saya kepada mamat hensem ni kalau-kalau beliau terbaca kisah saya ini..….bayarlah hutang anda dan jangan susahkan hidup saya. Dan Terimalah lagu istimewa nyanyian jamal ini….

…….aku maafkan kamu, tak perlu kita bertemu cukup kau tahu, yang aku maafkan kamu, tolong teruskan hidup jangan sebut namaku……….

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama